گرفتن پروژه در کارلنسر ممکنه اولش کمی سخت و گیجکننده به نظر برسه، مخصوصاً برای فریلنسرهای تازهکار. اما نگران نباشین؛ با یاد گرفتن قدمهای اصلی و استفاده از تجربههای دیگران میتونین به راحتی پروژههای جدید پیدا کنین و درآمدتون رو بالا ببرین. در این مقاله به نکات کاربردی و تجربیات شخصی میپردازیم تا از ساخت پروفایل گرفته تا ارسال پیشنهاد و تحویل پروژه، همه چیز رو به بهترین شکل یاد بگیرین. برای اینکه شانس گرفتن پروژه بالا بره، داشتن یک رزومه گرافیست حرفهای هم میتونه نقش پررنگی در اعتمادسازی داشته باشه پس با ما همراه باشین تا با زبانی ساده و دوستانه مراحل گرفتن پروژه در کارلنسر رو بشناسین.
اولین قدم برای گرفتن پروژه در کارلنسر اینه که پروفایلتون رو کامل و جذاب بسازین. عکس پروفایل مناسب بذارین، مثلاً عکسی که شبیه رزومه باشه و نه دستکاری شده یا بیکیفیت. عنوان شغلی واضح و مشخص انتخاب کنین که مهارتهاتون رو خوب نشون بده. توی توضیحات هم حتماً تجربه و مهارتهای مرتبطتون رو بنویسین. داشتن نمونهکار قوی خیلی مهمه؛ حتماً پروژههایی که انجام دادین و مرتبط با مهارتهاتونه رو آپلود کنین تا کارفرماها مطمئن بشن شما در این زمینه تخصص دارین.برای مثال، میتونین نمونهکارهاتون رو مثل این مجموعه طراحی گرافیک مرتب و حرفهای ارائه بدین. اگر مدرک یا گواهینامهای دارین، حتماً اضافه کنین چون نشون میده شما جدی و حرفهای هستین. همچنین تعیین نرخ دستمزد منصفانه و شفاف هم خیلی مهمه؛ این کار روی نظر کارفرما تأثیر مثبتی داره. به عبارت دیگه، هر چی پروفایلتون کاملتر و حرفهایتر باشه، شانس دیده شدن و گرفتن پروژههاتون بیشتر میشه.
وقتی پروفایلتون آماده شد، وقتشه دنبال پروژه بگردین. در کارلنسر دستهبندیهای مختلفی مثل طراحی گرافیک، تولید محتوا، برنامهنویسی و غیره وجود داره که میتونین توش دنبال پروژه مرتبط با مهارتهاتون بگردین. با استفاده از کلیدواژههای مرتبط در بخش جستجو پروژههای مناسب رو پیدا کنین. همچنین میتونین با فیلتر کردن مواردی مثل بودجه پروژه، مهلت انجام و نوع کار، لیست پروژهها رو محدود کنین تا سریعتر پروژه مورد نظرتون رو پیدا کنین. اگر مثلاً طراح گرافیک هستین، در قسمت «طراحی گرافیک» و با کلیدواژههایی مثل «لوگو» یا «کاتالوگ» جستجو کنین تا پروژههای مرتبط رو ببینین.
برای اینکه پروژه مناسب رو از دست ندین، بهتره روزانه سری به سایت بزنین چون پروژههای جدید دائم اضافه میشن و رقابت زیاده، پس اولویتبندی کنین. حتماً توضیحات پروژه رو کامل بخونین چون هر پروژه شرایط و خواستههای خاص خودش رو داره. اگر نکتهای براتون گنگ بود، تو قسمت پیشنهاد (چت) حتماً سوال کنین. پروژههای خیلی کوچک یا پرتقاضا رو نادیده نگیرین چون گاهی پروژههای ساده میتونن تجربه خوبی باشن و بازخورد مثبت بگیرین. همچنین از اشتباه رایج «فوروارد کردن پیشنهاد یکسان برای چند پروژه» بپرهیزین چون هر پروژه نیازها و ویژگیهای خاص خودش رو داره، پس پروپوزالتون رو شخصیسازی کنین و به ویژگیهای پروژه اشاره کنین. اینطوری کارفرما میفهمه که شما وقت گذاشتین و درخواستش رو دقیق بررسی کردین.
اگر تمرکز شما روی استارتاپهاست، پیشنهاد میکنم مقاله طراحی گرافیک برای استارتاپها رو هم بخونین.
بعد از پیدا کردن پروژه مناسب، نوبت به ارسال پیشنهاد میرسه. نوشتن یک پیشنهاد قوی و حرفهای یکی از مهمترین قدمها برای گرفتن پروژه در کارلنسره. توی پیشنهادتون باید به کارفرما نشون بدین که شما کاملاً مناسب این پروژه هستین. عنوان و متن جذابی بنویسین، مثلاً «طراحی لوگوی اختصاصی با ۵ سال سابقه». در متن پیشنهادی اول اشاره کنین که به نیاز کارفرما رسیدین و میتونین پروژه رو به بهترین نحو انجام بدین.
سعی کنین در پیشنهاد به مهارتها و تجربههای مرتبط با پروژه اشاره کنین؛ مثلاً اگر پروژه لوگو هست، بگین چند سال تو طراحی لوگو کار کردین و چه نرمافزاری بلدید. گه پروژه در حوزه طراحی لوگو باشه، آشنایی با سبکهای خاص مثل طراحی لوگوهای فانتزی میتونه نقطه قوت شما باشه حتماً لینک یا اشاره کنین به نمونهکارهای مرتبط که تو پروفایلتون گذاشتین چون دیدن نمونهکارها باعث اعتماد کارفرما میشه. مبلغ پیشنهادیتون رو شفاف اعلام کنین و نرخ رو منطقی انتخاب کنین؛ نرخ خیلی بالا ممکنه کارفرما رو بترسونه و نرخ خیلی پایین هم ممکنه کیفیت کار رو زیر سوال ببره. در نهایت انگیزه و تعهدتون رو نشون بدین و میتونین جمله دوستانهای اضافه کنین مثل «مطمئن باشین براتون خیلی عالی انجام میدم :)».
به یاد داشته باشین که کپیپیست کردن پیشنهاد یکی از اشتباهات بزرگه؛ پیشنهادتون باید مخصوص همون پروژه باشه و از عبارتها و جزئیات پروژه مربوط استفاده کنین. هرچقدر پیشنهادتون شخصیسازی شده و نزدیک به نیازهای پروژه باشه، شانس انتخاب شما بیشتر میشه.
بعد از ارسال پیشنهاد، معمولاً کارفرما چند ساعت تا چند روز طول میکشه جواب بده. اگر کارفرما به پیشنهادتون علاقهمند شد و خواست با شما درباره جزییات صحبت کنه، با حوصله و دقت جواب بدین. ممکنه سوالات بیشتری داشته باشه یا بخواد همه چیز رو شفاف کنه؛ حتماً جواب سوالاتش رو بدین و اگر لازم بود نمونههای بیشتری نشون بدین یا نمونهکارتون رو توضیح بدین.
در این مرحله خیلی مهمه که پاسخگویی سریع داشته باشین تا کارفرما احساس کنه شما به پروژه اهمیت میدین و مسئولیتپذیرین. اگر به نکتهای تو توضیحات شک داشتین مثل مهلت یا حدود کار، قبل از شروع پروژه سوال کنین تا سوءتفاهم پیش نیاد. گاهی لازم میشه حداقلهای اضافی مثل اصلاح بیشتر یا ارائه فایلهای لایهباز رو توافق کنین و همه چیز رو مکتوب یا تو پیام ثبت کنین تا بعدها مشکل پیش نیاد. با این ارتباط مؤثر و حرفهای، اعتماد کارفرما جلب میشه و پروژه به خوبی پیش میره. در آینده نزدیک، فریلنسرهایی که با ابزارهای نوین مثل هوش مصنوعی در طراحی گرافیک آشنا هستن، امتیاز رقابتی خواهند داشت
وقتی همه چیز مشخص شد و پروژه رو قبول کردین، دقت کنین که پروژه رو در زمان تعهد شده تحویل بدین. بهتره زودتر یا دقیقاً همون موقع تحویل بدین تا کارفرما راضی باشه. کیفیت کارتون رو در حد بالا نگه دارین و طبق چیزی که توافق کردین پیش برین. اگر نیاز به اصلاح یا تغییر هست، با اخلاق و احترام تغییرات رو اعمال کنین. بعد از پایان کار، از کارفرما بخواین که بازخورد و امتیازش رو ثبت کنه چون نظرات مثبت مشتریها به امتیاز فریلنسر شما در کارلنسر کمک میکنه و باعث میشه پروژههای بعدی راحتتر به دست بیاد. سعی کنین همیشه تجربه خوبی از خودتون به جا بذارین و از بازخوردها برای بهتر شدن استفاده کنین.
تازهکارها معمولاً چندتا اشتباه دارن که شانس گرفتن پروژه رو کم میکنه. اول اینکه نباید پروپوزالها رو کپیپیست کنین و مثل ربات برای همه کارفرماها یک متن نفرستین. هر پروژه نیازهای خاص خودش رو داره و پیشنهادتون باید شخصیسازی شده باشه. دوم، حتماً توضیحات پروژه رو کامل بخونین چون ممکنه نکات مهمی تو توضیحات باشه که در دستهبندیها ذکر نشده. سوم، نداشتن نمونهکار قوی اعتماد کارفرما رو جلب نمیکنه؛ حتی برای پروژههای کوچک هم نمونهکار بذارین. چهارم، قیمتگذاری غیرمنطقی اشتباهه؛ هم نرخ خیلی بالا و هم خیلی پایین مشکلساز میشه. پنجم، نوشتن پیام اول خیلی رسمی و خستهکننده نباشه؛ کمی دوستانه باشین و تشکر کنین. و آخرین نکته، اگر بعد از چند روز کارفرما پاسخ نداد، میتونین با یک پیام کوتاه یادآوری کنین ولی پافشاری نکنین تا اذیت نشه.
علاوه بر فعالیت در کارلنسر، داشتن سایت شخصی میتونه خیلی به شما کمک کنه. تصور کنین وقتی کارفرما اسم شما رو جستجو میکنه، با یک وبسایت حرفهای مواجه بشه که رزومه، نمونهکارها و راههای ارتباطی شما رو نشون میده. اینطوری هم دیده میشین و هم اعتبار پیدا میکنین. تو سایت میتونین مهارتهاتون رو با جزئیات بیشتری نمایش بدین و پروژههای بیشتری بذارین. برای مثال، تو صفحه اصلی سایت من میتونین ببینین که چطور مهارتهام رو دستهبندی کردم. نمونهکارها رو مثل یک گالری آنلاین مرتب کنین تا هر کسی با سبک کاری شما آشنا بشه. بهینهسازی سایت برای SEO باعث میشه وقتی نام یا مهارتهای شما سرچ میشه، سایت بالا بیاد و افراد راحتتر پیداتون کنن. سایت شخصی رسمی حس اعتماد بیشتری به کارفرما میده، انگار کارت ویزیت دیجیتال خودتون رو دارین. میتونین لینک سایت شخصی رو تو پروفایل یا پروپوزالها بذارین تا کارفرما نمونهکارتون رو اونجا هم ببینه. داشتن سایت شخصی واقعاً مزیت رقابتی هست و شانس گرفتن پروژهها رو بیشتر میکنه چون فرق شما رو با بقیه مشخص میکنه.
هر قدمی که با دقت و تخصص برمیدارین، ضریب موفقیتتون رو بیشتر میکنه. موفق باشین و پروژههای خوب بگیرین!